Mot Afrika

Med stor tilltro till den gångna veckans refit av båten sätter Candela´s besättning kaxigt kurs mot Atlantens horisonten som döljer destinationen Agadir i Marocko och framförallt en ny kontinent… Afrika. Med endast 4 i besättningen följs vaktschemat snart pedantiskt och uppväckningen inför vaktpågång blir bara hårdare och hårdare. Vindarna är dock med oss och med 8 timmars stiltje som enda undantag så erbjuder de nya farvattnen fantastiska vindar där Matilda och Mattias toppar 5 knop på endast ”Sprayhood”. Att stiltjen erbjöd ett välbehövligt bad i 4000 meter djupt klarblått vatten var en nödvändighet för besättningen vars hygien var klart påverkad av några dagar på sjön.

 

Efter 5 dagar uppenbarar sig de afrikanska bergen i morgondiset och med låten ”Africa” av ”Toto” ljudandes ur högtalarna glider vi in för att möta ännu ett nytt land. Sådant kan ibland ta en stund längre än vad man förväntar sig, men då vi efter ett par timmar brottats färdigt med den Marockanska byråkratin och klev iland kunde vi stolt konstatera att denna etapp varit den första haverifria sträckan. Vad ska vi nu ägna tiden i land åt, turism?


Kommentarer
Postat av: Amanda Nordlöw

Segelsättningen "sprayhood" är min favorit. Men jag brukar försöka att fånga lite vind i riggen också. Innbillar mig att Old C´s kraftigt tilltagna stagning skulle kunna ha bidragit med en god knop eller så.

De vargarna...

Ni är förjävligt underbara! Åh, vad ni seglar vackert!

2009-09-29 @ 11:21:05
Postat av: Daniel Karlén

En annan bra segelsättning jag provat några gånger är soltak av olika varianter!



Jag vill minnas att IKRA gjorde åtta knop på stora soltaket om det brallade lite :)



Tack för alla härliga bilder och inlägg so far!

2009-09-30 @ 14:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0