Hur många panamaner krävs det för att sätta i en glödlampa

Observera att allt i detta inlägg drabbat oss minst en gång.

Candelan: Kan ni komma och skruva i en glödlampa?
Panaman: Javisst! Vi kommer imorgon.

Två dagar senare

Ring ring

C: När kommer ni?
P: Om två dagar.
C: På torsdag?
P: Ja, på torsdag.

Det blir onsdag och rummet som skall bytas lampa på är fullt med grejer

P: Jag är här nu!
C: Men... Idag kan du inte komma åt rummet, du skulle komma imorgon.
P: Ok, jag kommer imorgon.

Två dagar senare, på morgonen:

Ring ring

C: Okej, det är lördag idag, men när kommer du?
P: Jag kommer på förmiddagen.
C: Ok.

Klockan 23 på lördag kvällen

P: Jag är här nu!
C: Det är lite sent, men vill du jobba så...
P: Här skall jobbas!

Två timmar senare

P: Jag kan tyvärr inte göra något.
C: Jasså, varför då?
P: Jag har ingen stege och når inte till lampan.
C: Men du har ju vart här förrut och vet hur högt lampan sitter. Det var det enda du skulle göra idag. När kan du komma nästa gång?
P: Imorgon.
C: Talar du sanning nu? Kommer du verkligen imorgon? På söndag?
P: Japp, söndag kommer jag.

Måndag

P: Ok, nu är jag här. Jag har stegen med mig också.
C: Fixa bara lampan.
P: Det går inte.
C: Varför?
P: Jag har inte den nya lampan.
C: Jaha, vart är den?
P: På mitt kontor, jag såg den precis innan jag åkte.
C: Är det helt sant? Den är på ditt kontor?
P: Ja, jag kommer med den imorgon.

Nästa dag

C: Har du med dig lampan?
P: Nej, den är beställd från Colon.
C: Du hade den på ditt kontor?
P: Nej nej, den är på väg, jag lovar.
C: Du, jag litar inte på dig.
P: Den är på väg. Jag kommer imorgon med den.

Två dagar senare.

Ring
C: Har du den?
P: Nej, men jag beställde den idag.

Många turer kring beställningen senare

P: Ok, här är jag med lampan.
C: Skall den äntligen installeras?
P: Nej, jag har ingen stege idag.
C: Men va i helv... KOM IMORGON. JAG KÖPER EN STEGJÄVEL.

Nästa dag.

P: Nu skall det bli av. Jag har med mig fyra kollegor.

Samtliga panamaner sitter och röker, dricker öl och vilar. De löser av varandra. Det går någon timme.

P: Tyvärr blir det inget med lampan idag.
C: Men jag hade ju köpt en stege?!?
P: Det verkar som att någon arbetare stulit den. Det sker nästan alltid med något verktyg. Jag ersätter det.
C: Men va f... Min iPhone är borta.
P: Jag ber om ursäkt. Man kan inte riktigt lita på...
C: Suck... Tro mig, jag vet. Okej, vi försöker igen imorgon.
P: Vi ses klockan 8 på morgonen imorgon.
C (noterar stillsamt att personen förmodligen kommer vid lunchtid)

Nästa morgon kl 07:03

Ring ring
C: Öh, ja?
P: Jag står vid grinden och du är inte där. Jag har mycket bråttom till nästa kund.
C: Varför är du vid grinden och inte vid båten som du brukar? Jag kommer till grinden omedelbart.
P: Ingen idé, jag kan inte vänta, måste gå nu.
C: Men vad i... Är du verkligen vid grinden?
P: *click*

Nästa dag

P: Ok, jag har lampan, stegen och den nya lampan.
C: Bra.

Lite arbete senare

P: Klart! (Går hem)

Ring ring

P: Ja.
C: Du har satt i den gamla lampan?
P: Ja, den nya passade inte, så jag satte tillbaka den gamla.
C: Men varför sa du ingen... äh, glöm det. Kommer du imorgon?
P: Japp, klockan 10.

Nästa dag, klockan 15

P: Ok, nu skall jag koppla i den nya lampan och nu har jag rätt.

Några timmar senare är allt klart.

P slänger den gamla lampan i vattnet

C: Men är du dum i huvudet?
P: Vaddå?
C: Du kan ju inte... Jag orkar inte mer. Gå bara hem!

Ring ring

C: Det funkar ju inte?
P: Jo, då.
C: Nej.
P: Jo, men för att inte få en stöt när jag kopplade in den klippte jag av strömkabeln.
C: Du måste skoja... ?
P: Vill du att jag skall komma imorgon?
C: Suck, mañana antar jag?

OSV OSV


Kommentarer
Postat av: Andreas Mehlin

hahaha :D



Hade ni dokumenterat hela den "lamp-resan" hade ni med säkerhet vunnit en Oscar för årets bästa dokumentär!!!!!



Visst kom jag ihåg att Panamanians kunde vara lite sega ibland....men det är väl iofs bara en tiondel av vad ni fick erfara.



Var fick ni tag i den där stolpträffen? och hur mkt betalt fick han? :)

2010-04-17 @ 10:56:38
URL: http://www.7hav.se
Postat av: Anonym

Det är flera olika männskor tack och lov!

2010-04-17 @ 18:30:06
Postat av: Sofia Lindestad

Helt fantastiskt, vilken historia :-)



2010-04-22 @ 22:45:02
URL: http://twitter.com/sofialinde
Postat av: Karl Beckman

Har man inte varit med om det, är det svårt att tro att det är sant. Men jag vet att det är det!



I slutänden är det få jobb man inte hade gjort både bättre och snabbare själv.



Hoppas nu Polynesien lever upp till vad jag sagt om stället, Gustav!



2010-05-09 @ 16:53:02
Postat av: Erik

Hahaha det var det bästa jag har läst på länge!! Håller med Andreas, spela in en film och vinn pris!

2010-06-10 @ 22:03:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0