Angående ödlan

Jo. Ett cyberspacefynd var nära att dränka undertecknad i ångestens våndor. Vi har fått en beställning om ett reportage om vårt julfirande till tidningen praktiskt båtagande. För att få ordning på terminologin utförde jag såhär i sista minuten lite research på ödlan som blev julgris på Isla Margarita. Det var en valig leguan, en sådan som många svenskar har hemma i terrarium. Problemet var bara att i sökandet efter häckningstid och allmäninfo om reptilen i fråga stötte jag på följande notis på en privatblogg: http://www.iderbrant.com/index.php/2009/02/laegg-inte-upp-leguanen-pa-facebook/ Måttlig eller kanske bara minimal inlevelse räcker, för att föreställa sig paniken detta orsakade inom mig. Så nu är det läge för offentlig dementi, innan någon anklagar mig för att kallblodigt söka upp utrotningshotade djur och döda dem framför ögonen på vilt protesterande barn och sedan piska upp en sådan hetsig stämning kring anrättningen att ingen törs säga nej när jag bjuder. Den ödla som dödades, tillreddes och förtärdes på juldagen var av arten Grön leguan (Iguana Iguana). Den lever i träden och finns i massor. Den förväxlas ibland med den noshornade leguanen som är utrotningshotad och till vilkas återväxning man kan skänka pengar genom olika fonder. Den noshornade leguanen lever främst i Hispaniola (norra Karibien, Haiti och dominikanska republiken) Så man kanske ändå kan få be om ett nyktert övervägande, där mänskligt lidande värderas högst, ifall någon vill skicka pengar i den riktningen. Candela säger tack och förlåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0